Sinopsis Wira Persona Avatari
Bab 1: Poster Misteri.
Novel Wira Persona Avatari bab satu mengisahkan
enam orang remaja, Adeen, Anas, Aina, Pauline, Anjali, dan Zuriani berjalan ke
arah bilik persalinan sementara yang dibina khas bersempena dengan Pertandingan
Avatari Kebangsaan kali kesepuluh yang diadakan di kompleks beli-belah Anggun.
Mereka perlu bersiap semula untuk meneruskan cabaran terakhir yang akan bermula
pada jam 3.00 petang. Adeen terpandang dua orang lelaki yang mencurigakan di
dalam bilik persalinan itu. Seorang lelaki Cina bernama Ah Kong dan seorang
lagi lelaki India bernama Samy. Baju-baju khas Pertandingan Avatari yang sedang
dibelek oleh mereka itu dicampakkan ke lantai. Mereka hendak berlari tetapi
dihalang oleh remaja berenam itu. Suasana menjadi tegang dan cemas. Samy
mengeluarkan sebilah pisau, tetapi Adeen dan Anas dengan pantas menyerang dan
berjaya menahan Samy dengan kemahiran silat mereka. Ah Kong hendak lari tetapi
dihalang oleh Aina. Ah kong mengeluarkan sepucuk pistol lalu menembak Aina.
Aina tersungkur ke lantai. Ah Kong meluru keluar dan melepaskan diri. Ho Shao
Long memeriksa tempat tembakan di bahu Aina. Dalam keadaan yang kritikal itu,
Aina menjadi semakin lemah. Fikiran Aina melayang-layang ke masa lepas. Selepas
itu, Aina pengsan di pangkuan ibunya. Aina merupakan seorang murid yang
cekal dan tekun. Walaupun pada waktu rehat, Aina masih berada di dalam kelasnya
untuk menyiapkan kerja sekolahnya. Kemudian, Zuriani kawan sekelasnya tiba.
Zuriani mengajak Aina keluar untuk melihat poster yang baru ditampalkan di
papan kenyataan di kantin. Aina sangat teruja dan terus bergegas ke kantin.
Bab 2: Kamar Bicara.
Aina tidak sabar hendak memberitahu abangnya, Anas
tentang suatu berita penting. Sekembalinya Anas, Aina terus mendapatkan
abangnya. Anas kelihatan muram kerana pasukan hoki sekolahnya kalah. Anas
seperti tidak berminat untuk mendengar berita yang hendak disampaikan oleh
Aina. Namun, apabila Aina menyebut “Avatari”, Anas menjadi teruja. Pertandingan
Avatari Kebangsaan kali kesepuluh sudah diumumkan. Anas terkenang akan ayah
mereka yang menginginkan mereka menjadi juara Avatari seperti beliau dulu. Ayah
mereka menjadi juara kebangsaan Pertandingan Avatari pertama sepuluh tahun
dulu. Aina terdiam seketika apabila nama ayah mereka disebut. Hal ini demikian
kerana ekspedisi penyelidikan misteri di Laut Andaman. Aina sangat merindui
ayahnya.
Pada malamnya, Anas dan Aina asyik melayari laman
web Avatari untuk mendapatkan maklumat yang lengkap tentang pertandingan yang
akan diadakan itu. Kedua-dua beradik itu berbincang dan merancang untuk
menyertai Pertandingan Avatari. Melalui “Kamar Bicara”, mereka bermain
permainan video secara interaktif melalui watak avatar, iaitu watak tiga
dimensi janaan komputer. Dalam salah satu interaksi itu, Anas telah terlibat
dalam satu sesi perdebatan dengan seorang gadis Jepun, Aya Morita dari sebuah
kafe siber di kawasan hiburan Tokyo. Perdebatan antara Anas melalui avatar Hang
Tuah dan Aya Morita berlarutan sehingga jam 1.00 pagi
Bab 3: Pasukan Zamrud
II.
Anas dan Aina membaca risalah dan borang
pertandingan berulang kali. Mereka sedang memikirkan bagaimana hendak
mendapatkan komputer realiti maya dan perisian Avatari. Harga sebuah komputer
realiti maya yang paling murah dalam lingkungan RM50 ribu. Perisian Avatari
pula dalam lingkungan RM10 ribu. Mereka memikirkan siapakan yang sanggup menaja
mereka. Tiba-tiba Aina teringat akan Pak Cik Ho, rakan sepasukan ayah mereka
semasa memenangi Pertandingan Avatari dulu. Anas menelefon Pak Cik Ho di rumah.
Pauline, anak perempuan Pak Cik Ho menjawab. Dia memberitahu Anas bahawa Pak
Cik Ho tidak ada. Anas meninggalkan pesan supaya Pak Cik Ho menelefonnya
kembali. Anas dan Aina pergi ke rumah Pak Cik Ho. Pak Cik Ho memberitahu
mereka bahawa Pak Cik Kuppusamy telah menawarkan anaknya, Kumar untuk menyertai
pasukan Avatari Anas dan Aina. Pasukan Avatari Anas dan Aina juga dibenarkan
untuk menggunakan komputer realiti maya kepunyaan mereka itu. Mereka memerlukan
seorang lahli lagi. Orang yang kelima ini penting kerana dia mesti seorang
pengatur cara komputer yang hebat. Aina teringat akan Adeen, anak Profesor
Zakri. Aina akan mencuba memujuk Adeen untuk menyertai pasukan Avatari mereka.
Bab 4: Libasan Pari.
Anas, Aina, Pauline, dan Kumar sedang menunggu
Adeen di pusat permainan video Game Star. Kumar tidak sabar menunggu ketibaan
Adeen. Pauline pula tidak senang dengan sikap Kumar yang panas baran itu.
Berlaku konflik kecil antara Pauline dan Kumar. Anas mencuba menenteramkam
pertelagahan antara Kumar dengan Pauline. Akhirnya Adeen sampai. Kumar melihat
Adeen dengan sinis. Dia tidak yakin terhadap kebolehan Adeen. Aina
memperkenalkan Kumar kepada Adeen. Seperti biasa, Kumar menunjukkan sikap
egonya terhadap Adeen dengan tindakannya yang teragak-agak untuk bersalaman
dengan Adeen. Seterusnya Aina memperkenalkan Pauline kepada Adeen.
Mereka berlima pergi berjumpa dengan Pak Cik Tan,
pengurus pusat permainan video Game Star untuk mendengar taklimat daripada
beliau. Pak Cik Tan seorang pekerja yang setia kepada majikannya, iaitu Encik
Ho Shao Long. Semasa melihat komputer Avatari yang akan digunakan dalam
pertandingan nanti, Kumar menyatakan tidak mahu terlibat dalam pertandingan itu
kerana tidak yakin terhadap komputer yang kelihatan antik itu. Kumar menarik
diri. Semua orang menjadi bingung dengan tindakan Kumar itu.
Bab 5: Senteri Muda.
Anas, Aina, Pauline, dan Adeen menjalani latihan
senaman silat di bawah bimbingan Cikgu Nisah, seorang guru silat dan bekas
sarjan komando. Latihan silat ini sebagai persiapan mereka untuk menghadapi
Pertandingan Avatari yang penuh dengan halangan, cabaran, dan muslihat.
Ho Shao Long datang untuk meninjau perkembangan
Pasukan Zamrud II membuat latihan permainan Avatari. Adeen cuba menerangkan
kepada Pak Cik Ho sebab-sebab CPU Voltra yang canggih milik Pak Cik Ho itu
perlu diubah suai lagi. Hal ini demikian kerana CPU tersebut masih lemah
mengawal pergerakan avatar ketika bertempur. Pak Cik Ho akui akan kelemahan
yang terdapat pada komputernya itu. Adeen mencadangkan cip mikroelektrik yang
lebih hebat daripada cip Voltra milik Pak Cik Ho, iaitu prototaip cip Alif yang
baru dihasilkan oleh MIMOS Berhad yang berkelajuan 100 gigahertz. Pak Cik Ho
akui akan penerangan Adeen itu.
Bab 6: Ribut Dalam
Cawan.
Semasa Adeen mengubah suai mesin Avatari, Anas dan
Pauline pergi makan di restoran McDonalds di seberang jalan yang bertentangan
dengan pusat permainan video Game Star. Mereka berbincang untuk mencari ahli
baru sebagai pengganti Kumar. Pauline mencadangkan supaya mereka memujuk Kumar
untuk kembali menyertai pasukan Avatari mereka. Namun, Anas tidak bersetuju
kerana bagi Anas, Kumar terlalu angkuh. Anas dan Pauline teringat akan pesanan
Cikgu Nisah berhubung kitar hayat pasukan dalam sesi strategi pertempuran.
Mereka kembali ke pusat permainan video Game Star.
Anas lalu di behagian permainan video Robot War. Banyak remaja berkumpul di
situ. Anas ternampak seorang gadis India sedang tekun mengendalikan mesin
permainan Robot War. Dia sedang bersaing dengan beberapa orang remaja lelaki
dalam permainan Robot War melalui mesin yang dirangkaikan. Akhirnya, gadis
India itu yang bernama Anjali berjaya mengalahkan remaja-remaja lelaki itu.
Anas memberitahu Pauline bahawa dia hendak berjumpa dengan ahli kelima Pasukan
Zamrud II. Anas mendekati Anjali. Pauline berasa tidak senang hati dengan
tindakan Anas itu.
Bab 7: Latihan Termpur
Zuriani merajuk terhadap Ama kerana sejak
akhir-akhir ini Ama telah jarang-jarang bertemu dengannya. Sejak Ama mendaftar
untuk memasuki Pertandingan Avatari, dia sudah tidak ada masa untuk sahabat
karibnya itu. Ama mengakui bahawa memang dia terlalu sibuk sejak memasuki
Pertandingan Avatari. Untuk memujuk hati kawannya itu, Ama mengajak Zuriani
menyertainya dalam Pertandingan Avatari. Walaupun ahli pasukan Avatari Ama
sudah ada lima orang, tetapi Zuriani boleh ikut serta sebagai ahli pasukan
simpanan. Untuk itu, Zuriani perlu ikut sama berlatih. Zuriani bersetuju.
Pada suatu pagi, Anas, Adeen, Pauline, Ama, Anjali,
dan Zuriani menjalani latihan kembara di kawasan bukit-bukau dan belukar.
Semasa berehat, Ama mengorek rahsia Anjali tentang sebab dia menggunakan nama
“Anjali” padahal nama sebenarnya ialah Laksmini. Anjali kemudiannya mengimbas
kembali peristiwa yang menyebabkan dia bersetuju untuk menyertai Pasukan Zamrud
II. Anjali sebenarnya telah kalah kepada Anas dalam peristiwa cabar-mencabar
dalam permainan video Robot War.
Setélah keluar dan kawasan bukit-bukau dan belukar,
mereka beriatih tempur pula di tepi pantai dengan bimbingan Cikgu Nisah. Cikgu
Nisah mengajarkan beberapa strategi pertempuran untuk mengalahkan musuh.
Pauline dipasangkan dengan Anjali untuk latihan tempur. Semasa latihan silat,
Cikgu Nisah mendapati Pauline dan Anjali betul-betul bergaduh. Selepas latihan,
Cikgu Nisah memanggil Pauline. Cikgu Nisah tahu bahawa Pauline cemburu akan
Anjali yang rapat dengan Anas. Cikgu Nisah menasihati Pauline tentang cara
hendak menambat hati lelaki berdasarkan pengalamannya sendiri.
Bab 8: Cabaran Bermula
Pagi Sabtu. Para penonton sudah mula berkumpul di
hadapan skrin besar di ruang legar Kompleks Beli-belah Anggun. Pengacara
terkenal, Halim melalui avatarnya, muncul di skrin besar. Penonton memberikan
tepukan yang gemuruh. Halim mengumumkan bahawa PertandinganAvatari ialah
pertandingan kembara atau adventure game bagi makhluk janaan komputer yang
dipanggil avatar. Pertandingan ini disertai oleh beberapa pasukan dan seluruh
dunia. Halim memberikan keterangan dan arahan kepada para peserta. Dalam
pusingan pertama, setiap pasukan yang ingin ke pusingan kedua mestilah mencari
sebuah pasu emas yang tersorok dalam ruang siher misteri pertama. Pasu emas itu
mengandungi teka-teki untuk pusingan kedua. Sebelum pertandingan bermula, Halim
memperkenalkan peserta dan Malaysia, iaitu Pasukan Zamrud II, Pasukan Harimau
Kumbang, Kumpulan Sinaran, dan Pasukan Aura Suci. Para penonton memberikan
tepukan.
Pertandingan bermula. Adeen bertindak sebagai
pengawal mesin permainan Avatari yang berada di bilik khas. Adeen mempunyai
peranan penting kerana dia bertugas memantau setiap pergerakan pemain dan
berfungsi menyalurkan arahan, makiumat, dan sebarang keperluan lain sernasa
pertandingan.
Dalam pusingan pertama, Pasukan Zamrud II
menggunakan persona Badang untuk mewakili mereka, iaitu watalc wira dalam
Sejarah Melayu. Ruang siber bagi saringan pertama Pertandingan Avatari ialah
zaman prasej arah. Avatar-avatar pasukan yang mengambil bahagian berhadapan
dengan dinosaur-dinosaur yang besar dan ganas. Pelbagai halangan dan cabaran
yang dilalui oleh avatar Pasukan Zamrud II. Pasukan Zarnrud II sudah berjaya
memperoich pasu emas yang terdapat di dalam buah cempedak aneh itu. Mereka
sudah hampir pasti untuk layak ke pusingan kedua. Namun malangnya, buah
cempedak aneh yang mengandungi pasu emas di dalamnya telah dirampas oleh
Pasukan Aura Suci.
Bab 9: Juara Songsang
Ahli-ahli Pasukan Zamrud II tidak menyangka bahawa
Pasukan Aura Suci bertindak jahat dengan merampas buah cempedak aneh tersehut.
Mereka sungguh kecewa. Tiha-tiba Adeen mem.beritahu mereka bahawa cabaran
Pasukan Zamrud II helum berakhir dan rnengarahkan mereka mencari pasu emas itu
d atas Ian tai terowong. Pasukan Aura Suci telab dibatalkan penyertaan mereka
kerana didapati menggunakan kaedah tidak bermoral terhadap Pasukan Zamrud II.
Para ahli Pasukan Zamrud II segera berpatah balik dan mencari pasu emas itu.
Pauline menemukan pasu emas itu. Dengan itu pasukan Zamrud II telah berjaya ke
pusingan kedua. J uruacara Halim muncul di skrin sekali lagi. Halim mengumumkan
hahawa dalam pusingan kedua ini, para peserta akan memasuki ruang siber misteri
kedua untuk mencari pelbagai objek harta karun berdasarkan petunjuk yang akan
diperoleh daripada teka silang kata yang diselesaikan oleh mereka.
Para ahli pasukan Pertandingan Avatari sudah
bersedia untuk memulakan pusingan kedua. Semasa pertandingan baru berlangsung,
Adeen mendapati salah satu cip mikroelektronik penting mesin Avatari sudah
hilang. Anggota Pasukan Zamrud 11 mula resah. Adeen yang lebih tertekan.
Tiba-tiba Adeen teringat akan Pak Cik Tan ada membawa papan litar gantian dan
cip yang sama pasti ada di atas papan litar itu. Adeen bernasib baik kerana
papan litar itu masih ada dan lengkap dengan cip mikroelektronik. Adeen segera
memasang cip itu.
Para ahli Pasukan Zamrud II sudab bersedia untuk
berjuang. Mereka telah mendapat jawapan kepada teka silang kata, iaitu “buaya”.
Jawapan itu tepat dan avatar Pasukan Zamrud II memasuki kawasan padang pasir.
Mereka berada dalam zaman Mesir purba, iaitu pada zaman Firaun. Setelah
melepasi halangan daripada ulat besar, mereka akhirnya berjaya sampai ke
kawasan bangunan yang luas. Di situ mereka berjaya menemukan buaya emas. Adeen
mengarahkan ahli pasukannya pergi ke Kuii Abu Simbel untuk mengutip lebih
banyak harta karun. Pasukan Zamrud II berjaya ke pusingan ketiga.
Bab 10: Malaysia Serba
Boleh
Dalam pusingan ketiga, cabarannya ialah bertanding
permainan tradisi. Setiap pasukan akan bertanding dengan pasukan lain untuk
menentukan pasukan mana yang layak ke pertandingan akhir. Setiap pasukan mesti
menguasai sebanyak mungkin permainan. Pauline memilih memanah. Ama memilih
congkak. Anas rnemilih catur. Anjali pula memilih mahjong. Apabila pusingan
ketiga tamat, Jepun menduduki tempat pertama, Rusia di tempat kedua, Australia
di tempat ketiga, dan Amerika Syarikat di tempat keempat. Malaysia herkongsi markah
dengan Thailand dan Republik Rakyat China. Oleh sebab terdapat tiga pasukan
yang layak, maka satu pemecah sen akan diadakan.
Halim muncul untuk menentukan pasukan mana yang
mendapat tempat kelima untuk ke pertandingan akhir. Setiap pasukan akan diberi satu
peluang untuk meneka apa yang ada di dalam genggaman Halim. Thailand meneka
guli. China meneka wang syiling. Malaysia melalui Ama meneka belalang.
Tekaannya tepat. Pasukan Zamrud II layak ke pertandingan akhir.
Bab 11 :Jutawan Muda
Keadaan di bilik persalinan masih tegang walaupun
Ama telah dibawa ke hospital. AhJi Pasukan Zamrud II tidak dapat bersama dengan
Ama di hospital kerana perlu meneruskan cabaran pada peringkat akhir. Pada
mulanya mereka hendak menarik dir tetapi Pak Cik Ho menghalang kerana keadaan
Ama sudah stabil. Mereka harus memikirkan kepentingan negara. Mereka merupakan
satu-satunya pasukan Malaysia yang berjaya ke peringkat akhir. Anas masih tidak
berpuas hati terhadap dua orang penceroboh yang memasuki bilik persalinan
mereka. Memandangkan Ama telah ditembak, Zuriani menjadi pengganti kepada Ama.
Semasa pusingan akhir hendak bermula, Pak Cik Tan
masih lagi berada di dalam bulk persalinan. Dia sedang memeriksa beg-beg ahli
Pasukan Zamrud II. Dia mengesyaki sesuatu. Dia mendapati cip mikroelektronik
yang hilang itu ada di dalam salah satu beg ahli Pasukan Zamrud II namun dia
tidak dapat mengenal pasti pemilik beg itu.
Halim muncul sekali lagi untuk mengumumkan
peraturan pertandingan pusingan akhir. Lima pasukan akan berentap. Setiap pasukan
akan diberi rnasalah yang sama, iaitu mengubah sejarah dunia. Mereka akan
diberi sebuah mesin masa yang dapat membawa mereka kembali ke mana-mana zaman
yang mereka mahu. Mana-mana pasukan yang dapat mengubah sejarah sehingga
menyebabkan kesan paling besar di dunia akan memenangi Pertandingan Avatari
kesepuluh dan mendapat hadiah RM1 juta.
Malaysia memilih kembali ke zaman Melaka untuk
membantu perajurit Melaka melawan Portugis. Anas yang terkejut apabila
mengetahui pasukan Rusia memilih untuk kembali ke Timur Tengah pada 20 April
570, iaitu tarikh kelahiran Nabi Muhammad SAW cepat-cepat memberitahu ahli
Pasukan Zamrud II. Mereka mesti menghalang percubaan Rusia itu dengan
menghentikan proses mesin masa. Pada waktu inilah,Adeen menggunakan sepenuh
kepakaran dan pengalamannya dalam bidang komputer untuk menyelesaikan masalah
yang sangat kritikal in Pelbagai masalah dihadapi oleh ahli-ahli Pasukan Zamrud
II. Berkat kepakaran Adeen sebagai pengendali mesin Avatari dan keberanian para
avatar Pasukan Zamrud
II, mereka akhirnya berjaya mematikan mesin masa
itu. Hasrat empat pasukan Avatari dan empat negara itu untuk mengubah sejarah
dunia tidak kesampaian. Akhirnya, Pasukan Zamrud II telah diumumkan sebagai
juara Pertandingan Avatari Kebangsaan kali kesepuluh.
Bab 12: Perangkap
Musang
Pak Cik Tan masih bersembunyi di dalam bilik
persalinan. Dia hendak memastikan pemilik beg yang dicurigai itu akan datang
untuk mengambilnya sebelum rakan-rakan yang lain tiba. Suasana di luar masih
meriah dengan ucapan syabas dan tahniah atas kejayaan Pasukan Zamrud TI dan
Malaysia. Pak Cik Tan menjangka dalam keadaan riuh-rendah itu tentu “Si musang”
akan menyelinap keluar untuk mengambil haknya. Jangkaan Pak Cik Tan tepat.
Namun, Pak Cik Tan terkejut apabila mendapati “si musang” itu ialah Anjali.
Anjali pula sangat terperanjat apabila ditegur oleh Pak Cik Tan.
Setelah didesak oleh Pak Cik Tan, akhirnya Anjali
menjelaskan segalagalanya. Anjali melakukan perbuatan itu kerana dipaksa oleh
abangnya, iaitu Muthu, yang merupakan ketua samseng yang hendak membeli pusat
permainan video Game Star, tetapi Pak Cik Ho menolaknya. Pak Cik Tan bersimpati
terhadap Anjali.
Sementara itu, Aina sudah tiga hari berada di wad
kelas pertama. Semua datang melihat keadaannya di hospital kecuali Anjali. Aina
menjadi sangat teruja apabila mendengar berita melalui televisyen, iaitu
pasukan penyelidik yang diketuai oleh ayahnya yang hilang di Laut Andaman telah
ditemui dengan selamat. Doanya telah dimakbulkan Tuhan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan